Завдання.
1. Записати
многочлен у стандартному вигляді:
a)
2x2 - x + 3- 4x4 + 8x3;
b)
-x2 -2x 3+ 3- 4x4 + 5х;
c)
x4 + 8x2 - x2 - 4x4 + 8x3;
d)
(2x2 -x )(3- 4x2)+ 8x3.
2. Записати приклади трьох многочленів, які можуть бути:
а)
біквадратними;
б) симетричними;
в)
звортними;
г) рівними:
3. Записати приклади трьох многочленів, які можуть мати:
а)
нульовий корінь;
б)одиничний корінь;
в) два коренів з різними знаками корінь;
г) три корені: -1; 0; 1.
ґ) чотири корені: -2; -1; 1; 2.
4. Записати многочлен у стандартоному вигляді:
a)
(2 - x)(х + 3)(х- 1)(x + 1);
b)
(4 + x)(х + 3)(х- 4)(x - 3);
c)
(х- 1)(x 3+ 3- 4x2 + 5х);
d)
(х2 + 4x + 4)(x2 - 4x + 4);
e)
(x2 - x )( х - x2) + 8x3.
5. Використовуючи формули
скороченого множення, розв'яжіть рівняння:
а) x4 - (25 - x2)2
= 0;
x4 - (16 - x2)2 = 0;
x4
- (49- x2)2 = 0;
б) (x – 5)4 - (25 - x2)2 = 0;
(x
–4)4 - (16 - x2)2 = 0;
(x
– 7)4 - (49- x2)2=0;
в) x4 - (36 - x)2 = 0;
x4
- (81- x)2 = 0;
x4
- (64- x)2 = 0;
г) x2 - (36 - x)2 = 0;
x2
- (1- x)2 = 0;
x2
- (4- x)2 = 0;
ґ) 64 + n3 = 0;
125 + n3 = 0;
216 - n3 = 0.
6. Установіть
відповідність між числами та числовими
множинами,
якщо l - натуральне
число
1.
Число (18l+ 36):2
належить множині …. А) ірраціональних чисел
2. Число (9l - 90):9 належить множині …. Б)
раціональних чисел
3. Число 9/l + l/9 належить множині …. В) цілих чисел
4. Число l×30,5 - 4
належить множині …. Г) натуральних чисел
5. Число 12l+
6 належить множині …. Д) парних
чисел
Е) простих
чисел
7. Установіть відповідність між цілими числами та
їхніми властивостями, якщо µ
- остання цифра натурального числа
1.
Число вигляду 87µ ділиться
націло на 9, якщо µ
=… А)
0
2. Число вигляду
34µ ділиться націло на 6, якщо µ =… Б) 7
3. Число вигляду
25µ ділиться націло на 5, якщо µ =… В) 3
4. Число вигляду
84µ ділиться націло на 15, якщо
µ =… Г) 2
5. Число вигляду 29µ ділиться націло на 11, якщо µ
=… Д)
5
Е) 9
8. Установіть
відповідність між цілими числами та їхніми властивостями, якщо a- ціле число
1.
Число вигляду 87a+111 ділиться націло на
… А)
a-1
2. Число вигляду (5a+15)
(2a+4) ділиться націло на … Б) a-3
3. Число вигляду a3
- a ділиться націло на
… В)
a2+5a+6
4. Число вигляду a2-5a+6 ділиться націло на …
Г) 29a+37
5. Число вигляду a4-5a2+4 ділиться націло на …
Д) 3a+1
Е) a2-a-2
9. Установіть
відповідність між числовими
виразами та їхніми значеннями.
1.
-0,36 ×(-5/6): (4,59:4,5 + 1,98) А) 6
2. -0,64×(-5/8): (1,53×1,5 - 0,22) Б)
0,5
3. 3,6
×(-12/3)2: –(41/3: 21/6)2
В) 0,1
4. (-2)3×(-12/3)2:(53/4 -3,25) Г) 2
5. (-0,5)2
×(-11/4):(33/4
-4) Д) 4
Е) 0,04
10. Установіть відповідність між виразами та їхніми значеннями.
1.
Половину від третини
1/6 А) 1/16
2. Чверть від півтретини 1/24 Б) 9/4
3. Половину
від півтора 3/4 В) 1/24
4. Половину
від півчверті 1/16 Г) 3/2
5. Півтора
від півтора 9/4 Д) 1/6
Е) 3/4
11. Установіть відповідність між періодичними дробами та
їхніми звичайними
дробами.
1.
0,(2)
А) 1/150
2. 0,(3)
Б) 1/4
3. 0,0(4) В) 2/45
4. 0,0(27)
Г) 2/9
5. 0,00(6)
Д)
1/3
Е) 5/18
12. Установіть відповідність між виразами та їхніми періодичними дробами.
1.
26/11 А) 2,4(8)
2. 222/45 Б) 2,(54)
3. 222/225 В) 2,(0022)
4. 22/909 Г)
2,09(7)
5. 21/180 Д) 2,00(6)
Е) 2,00(5)
13. Установіть
відповідність між виразами та їхніми повним квадратом.
1.(n - 7)(n + 1)(n + 7)(n - 1) + 576; А) (n2-17)2
2. (n- 2)(n + 1)n(n - 1) + 1; Б) (n2-10)2
3. (n - 3)(n + 1)(n + 3)(n - 1) + 16; В) (n2-25)2
4. (n - 4)(n + 2)(n + 4)(n - 2) + 36; Г) (n2-n-1)2
5. (n - 5)(n + 3)(n + 5)(n - 3) + 64; Д) (n2-25)2
Е) (n2-36)
2
14.Установіть відповідність між степенями
та їхніми результатами обчислення.
1.
|
Нульовий
степінь числа (-3)-3
|
А)
|
3
|
2.
|
Квадрат
числа - (-3)3
|
Б)
|
9
|
3.
|
Куб
числа -(-1/3) -1
|
В)
|
729
|
4.
|
Четвертий
степінь - (1/3) -0,5
|
Г)
|
27
|
5.
|
Кубічний
корінь -(-3)3
|
Д)
|
81
|
|
|
Е)
|
1
|
15.Установіть відповідність між
натуральними числами та їхньою кількістю дільників.
1.
|
Кількість
дільників числа 24
|
А)
|
5
|
2.
|
Кількість
дільників числа 81
|
Б)
|
8
|
3.
|
Кількість
дільників числа 48
|
В)
|
10
|
4.
|
Кількість
дільників числа 36
|
Г)
|
4
|
5.
|
Кількість
дільників числа 60
|
Д)
|
12
|
|
|
Е)
|
9
|
16.
Знайдіть різницю між найменшим спільним кратним і найбільшим спільним дільником
чисел 252 і 468:
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
3240
|
2928
|
3216
|
5210
|
2340
|
Історична довідка про рівняння.
Значний внесок у розвиток теорії розв'язування рівнянь
зробили математики середньовічного Сходу, які писали арабською мовою.
Насамперед тут слід назвати узбецького вченого Мухаммеда ібн-Мусу ал-Хорезмі
(ЇХ ст.) та таджицького математика й поета Омара Хайяма (1048–1131). Зокрема,
саме слово «алгебра» виникло в зв'язку із заголовком книги ал-Хорезмі «Ал-джебр
ал-мукабала». У цій книзі ал-Хорезмі обмежується лінійними та квадратними рівняннями.
Проте в трактаті Омара Хайяма «Про доведення задач алгебри і ал-мукабали»
знаходимо вже строгу класифікацію всіх рівнянь до третього степеня включно.
Більше того, згаданий трактат – перший в історії науки твір, де алгебра
розглядається як самостійна математична дисципліна, що має загальнотеоретичне
значення.
Зауважимо, що згадані вище дослідження вавілонських,
єгипетських, грецьких, індуських та середньоазіатських математиків зовсім не
торкалися рівнянь, степінь яких перевищував третій.
У цих самих межах залишалися дослідження
середньовічних західноєвропейських алгебраїстів та алгебраїстів епохи
Відродження. Тут можна назвати імена Італійських математиків Леонардо
Пізанського (Фібоначчі) (XIII ст.) та Луки Пачолі (XIV ст.), у яких
зустрічаються оригінальні методи розв'язування рівнянь та початки сучасної
алгебраїчної символіки.
Лише в XVI ст. були знайдені методи розв'язування
рівнянь третього та четвертого степенів; тут слід назвати імена італійців С.
Ферро (1465–1526), Н. Тарталья (1500–1557), Дж. Кардано (1501–1526) та Л.
Феррарі (1522–1565). Зокрема, у праці Дж. Кардано «Велике мистецтво, або про
правила алгебри» (1545) викладено повну теорію розв'язування кубічного рівняння
х3 + ах2+
bх + с =
0
і подано спосіб розв'язування рівняння четвертого
степеня виду
х4+ ах2 +
bх + с=0.
Значний вклад в розвиток науки про рівняння зробив
французький математик Ф. Вієта (1540 – 1605), який фактично є творцем
алгебраїчної символіки.
Важливим відкриттям Ф. Вієта є також залежність між
коефіцієнтами рівнянь і його коренями (формули Вієта).
У XVII та XVIII ст. відбулася інтенсивна розробка
загальної теорії рівнянь, у якій взяли участь найвидатніші вчені того часу: Р.
Декарт (1596–1650), І. Ньютон (1643-1727), Ж. Дaламбер (1717–1783) та Ж.
Лагранж (1736–1813). Було завершено створення майже сучасної алгебраїчної
символіки. Центральною на той час стала проблема знаходження формул, які
подавали б корені рівнянь п'ятого і вищих степенів через коефіцієнти цих
рівнянь за допомогою радикалів (можливо, й дуже «багатоповерхових»). Доведення
неможливості знайти такі формули в 1799 р. дав італійський учений П. Руффіні
(1765–1822). Його доведення, проте, було не досить строгим. У 1826 р.
норвезький математик Н. Абель (1802–1829), незалежно від Руффіні, строго довів
цей факт.
Відповідна теорема (теорема Руффіні – Абеля)
стверджує, що рівняння загального виду, степінь якого вищий за четвертий, неможливо
розв'язати в радикалах; проте ця теорема не виключає можливості розв'язання в
радикалах окремих класів таких рівнянь. Широкий клас рівнянь, які допускають
розв'язання в радикалах, вказав Абель.
Залишалося ще розв'язати питання про те, за яких умов
дане рівняння окремого виду може бути розв'язане в радикалах.
Це питання було повністю розв'язане завдяки
дослідженням французького математика Е. Галуа (1811–1832). Ці дослідження
привели його до поняття про групу, яке відіграє сьогодні фундаментальну роль у
всіх галузях математики та її численних застосуваннях.
Зауважимо, що відсутність формул для розв'язування
рівнянь вищих степенів не слід вважати дуже прикрою обставиною – навіть у
випадку рівнянь третього та четвертого степеня, де такі формули існують, вони
дуже громіздкі і практично майже не застосовні. Крім того, коефіцієнти
більшості рівнянь, які доводиться розв'язувати фізикам чи інженерам, є
звичайно величинами, знайденими в результаті вимірювань, тобто наближеними, а
тому й корені потрібно знати лише наближено, із заданою точністю. Це дало
поштовх до розробки різних методів наближеного розв'язування рівнянь.
З появою електронної обчислювальної техніки(ЕОМ) роль
таких методів особливо зросла, оскільки завдяки їм вдалося істотно розширити
клас задач, розв'язуваних за допомогою ЕОМ.
Таким чином, центральним у теорії розв'язування
рівнянь є не питання про практичну можливість відшукання коренів, а не питання
про їх існування. Відомо, що існують навіть квадратні рівняння з дійсними
коефіцієнтами, які не мають дійсних коренів. Поповнюючи запас чисел до
сукупності всіх комплексних чисел, ми бачимо, що квадратні рівняння, а також
рівняння третього та четвертого степеня, вже обов'язково мають корені – це
випливає з існування формул для їх розв'язування.
Виникає, проте, запитання: чи не знайдеться таке
рівняння п'ятого чи вищого степеня, яке не має жодного кореня навіть серед комплексних
чисел і чи не доведеться для відшукання коренів таких рівнянь переходити від
комплексних чисел до якоїсь ширшої їх сукупності?
Відповідь на це запитання дає так звана основна
теорема алгебри, згідно з якою кожне рівняння з довільними числовими коефіцієнтами,
не лише дійсними, а й комплексними, має комплексні (можливо, зокрема, й дісні)
корені, причому коренів цих стільки, який степінь рівняння. Цю теорему у 1799
р. довів видатний німецький математик К. Гаусс(1777–1855). Закінчуючи короткий
огляд історії розвитку теорії розв'язування рівнянь, яка є предметом
пропонованої книжки, зауважимо, що ця теорія є лише складовою частиною великої,
дуже розгалуженої алгебраїчної науки,
яка, образно кажучи, стала мовою сучасної математики, постійно розвивається
і знаходить численні застосування у квантовій механіці, у фізиці кристалів, в
економіці, при конструюванні сучасних ЕОМ та інших галузях науки й виробництва.
Немає коментарів:
Дописати коментар