вівторок, 5 травня 2015 р.

Завдання з теми: "Рівняння, що зводяться до квадратних рівнянь"

Завдання.

1.  Записати многочлен у стандартному вигляді:
a)                    2x2 - x + 3- 4x4 + 8x3
b)                   -x2 -2x 3+ 3- 4x4 + 5х;
c)                    x4 + 8x2 - x2 - 4x4 + 8x3
d)                   (2x2 -x )(3- 4x2)+ 8x3.  
2. Записати приклади  трьох многочленів, які можуть бути:
  а) біквадратними;  
б) симетричними;      
в) звортними;  
г) рівними:
3. Записати приклади  трьох многочленів, які можуть мати:  
а) нульовий корінь; 
б)одиничний корінь;
 в) два коренів з різними знаками корінь;
г) три корені: -1; 0; 1.
ґ) чотири корені: -2; -1; 1; 2.
4. Записати многочлен у стандартоному вигляді:
a)                    (2 - x)(х + 3)(х- 1)(x + 1); 
b)                   (4 + x)(х + 3)(х- 4)(x - 3); 
c)                    (х- 1)(x 3+ 3- 4x2 + 5х);
d)                   2 + 4x + 4)(x2 - 4x + 4); 
e)                    (x2  - x )( х - x2) + 8x3.  
5. Використовуючи формули скороченого множення, розв'яжіть рівняння:    
а)    x4 - (25 - x2)2 = 0;              
          x4 - (16 - x2)2 = 0;             
               x4 - (49- x2)2 = 0;
б)   (x – 5)4 - (25 - x2)2 = 0;
                 (x –4)4 - (16 - x2)2 = 0;    
                          (x – 7)4 - (49- x2)2=0;
в)   x4 - (36 - x)2 = 0;
              x4 - (81- x)2 = 0; 
                           x4 - (64- x)2 = 0;
г)  x2 - (36 - x)2 = 0;
              x2 - (1- x)2 = 0; 
                     x2 - (4- x)2 = 0;
ґ)   64 + n3 = 0; 
                    125 + n3 = 0;  
                               216 - n3 = 0.

6. Установіть відповідність між числами та  числовими множинами, якщо l - натуральне число 
1. Число  (18l+ 36):2  належить множині  ….  А)   ірраціональних чисел
2.  Число (9l - 90):9  належить множині  ….     Б)  раціональних чисел
3.  Число  9/l + l/9  належить множині  ….          В)  цілих чисел
4.  Число l×30,5 - 4 належить множині  ….           Г)  натуральних чисел
5.   Число 12l+ 6  належить множині  ….          Д)   парних чисел
                                                                                 Е)  простих чисел
7. Установіть відповідність між цілими числами та їхніми властивостями, якщо µ - остання цифра натурального числа 
1. Число вигляду  87µ ділиться націло на 9, якщо  µ =…            А)  0
2.  Число вигляду  34µ  ділиться націло на 6, якщо  µ =…            Б) 7
3.  Число вигляду  25µ  ділиться націло на 5, якщо  µ =…            В) 3
4.  Число вигляду  84µ  ділиться націло на   15, якщо  µ =…       Г) 2
5.   Число вигляду  29µ  ділиться націло на 11, якщо  µ =…        Д) 5 
                                                                                                             Е) 9


8. Установіть відповідність між цілими числами та їхніми властивостями, якщо a- ціле число 
1. Число вигляду  87a+111 ділиться націло на …                       А)  a-1
2.  Число вигляду  (5a+15) (2a+4) ділиться націло на  …       Б) a-3
3.  Число вигляду   a3 - a ділиться націло на …                       В)  a2+5a+6
4.  Число вигляду   a2-5a+6   ділиться націло на  …              Г) 29a+37
5.   Число вигляду a4-5a2+4  ділиться націло на  …                  Д)  3a+1
                                                                                                           Е) a2-a-2

9. Установіть відповідність між числовими виразами та їхніми значеннями.
1. -0,36 ×(-5/6): (4,59:4,5 + 1,98)      А)    6
2.  -0,64×(-5/8): (1,53×1,5 - 0,22)        Б)   0,5
3.  3,6 ×(-12/3)2: –(41/3: 21/6)2             В)  0,1
4.  (-2)3×(-12/3)2:(53/4 -3,25)               Г)  2
5.   (-0,5)2 ×(-11/4):(33/4 -4)                Д)  4
                                                                         Е)  0,04

10. Установіть відповідність між виразами та їхніми значеннями.
1.      Половину від  третини   1/6                                А)   1/16                                 
2.       Чверть  від півтретини   1/24                              Б)   9/4                                 
3.       Половину від  півтора   3/4                                  В)  1/24                             
4.        Половину від  півчверті   1/16                             Г)  3/2                                 
5.        Півтора від  півтора   9/4                                      Д)  1/6                                 
                                                                                             Е)  3/4                                 


11. Установіть відповідність між періодичними дробами та їхніми  звичайними дробами.
1.      0,(2)                                                   А)   1/150                                 
2.      0,(3)                                                    Б)   1/4                                 
3.       0,0(4)                                                   В)  2/45                             
4.        0,0(27)                                                   Г)  2/9                                 
5.        0,00(6)                                                   Д)  1/3                                
                                                                            Е)  5/18                                 
12. Установіть відповідність між виразами та їхніми  періодичними дробами.
1.    26/11                   А)   2,4(8)
2.    222/45                   Б)   2,(54)
3.      222/225             В)  2,(0022)
4.      22/909               Г) 2,09(7)
5.      21/180               Д) 2,00(6)
                                       Е)  2,00(5)                                            

13. Установіть відповідність між виразами та їхніми  повним  квадратом.
1.(n - 7)(n + 1)(n + 7)(n - 1) + 576;   А) (n2-17)2 
2. (n- 2)(n + 1)n(n - 1) + 1;                Б) (n2-10)2
3. (n - 3)(n + 1)(n + 3)(n - 1) + 16;    В) (n2-25)2
4. (n - 4)(n + 2)(n + 4)(n - 2) + 36;     Г) (n2-n-1)2
5. (n - 5)(n + 3)(n + 5)(n - 3) + 64;     Д) (n2-25)2
                                                             Е) (n2-36) 2



14.Установіть відповідність між степенями  та їхніми результатами обчислення. 
1.
Нульовий степінь числа  (-3)-3
А)
3
2.
Квадрат числа   - (-3)3
Б)
9
3.
Куб числа      -(-1/3) -1
В)
729
4.
Четвертий степінь   - (1/3) -0,5
Г)
27
5.
Кубічний корінь    -(-3)3
Д)
81


Е)
1


15.Установіть відповідність між натуральними числами  та їхньою  кількістю дільників. 
1.
Кількість дільників числа   24
А)
5
2.
Кількість дільників числа   81
Б)
8
3.
Кількість дільників числа   48
В)
10
4.
Кількість дільників числа   36
Г)
4
5.
Кількість дільників числа   60
Д)
12


Е)
9



16. Знайдіть різницю між найменшим спільним кратним і найбільшим спільним дільником чисел 252 і 468:
А
Б
В
Г
Д
3240
2928
3216
5210
2340

Історична довідка про рівняння. 

Значний внесок у розвиток теорії розв'язування рівнянь зроби­ли математики середньовічного Сходу, які писали арабською мовою. Насамперед тут слід назвати узбецького вченого Мухаммеда ібн-Мусу ал-Хорезмі (ЇХ ст.) та таджицького математика й поета Омара Хайяма (1048–1131). Зокрема, саме слово «алгебра» виникло в зв'язку із заголовком книги ал-Хорезмі «Ал-джебр ал-мукабала». У цій книзі ал-Хорезмі обмежується лінійними та квадратними рівняннями. Проте в трактаті Омара Хайяма «Про доведення задач алгебри і ал-мукабали» знаходимо вже строгу класифікацію всіх рівнянь до третього степеня включно. Більше того, згаданий трактат – перший в історії науки твір, де алгеб­ра розглядається як самостійна математична дисципліна, що має загальнотеоретичне значення.
Зауважимо, що згадані вище дослідження вавілонських, єгипетських, грецьких, індуських та середньоазіатських математиків зовсім не торкалися рівнянь, степінь яких перевищував третій.
У цих самих межах залишалися дослідження середньовічних західноєвропейських алгебраїстів та алгебраїстів епохи Відродження. Тут можна назвати імена Італійських математиків Леонардо Пізанського (Фібоначчі) (XIII ст.) та Луки Пачолі (XIV ст.), у яких зустрічаються оригінальні методи розв'язування рівнянь та початки сучасної алгебраїчної символіки.
Лише в XVI ст. були знайдені методи розв'язування рівнянь третього та четвертого степенів; тут слід назвати імена італійців С. Ферро (1465–1526), Н. Тарталья (1500–1557), Дж. Кардано (1501–1526) та Л. Феррарі (1522–1565). Зокрема, у праці Дж. Кардано «Велике мистецтво, або про правила алгебри» (1545) викладено повну теорію розв'язування кубічного рівняння
х3 + ах2+ bх + с = 0
і подано спосіб розв'язування рівняння четвер­того степеня виду
х4+ ах2 + bх + с=0.
Значний вклад в розвиток науки про рівняння зробив французький математик Ф. Вієта (1540 – 1605), який фактично є твор­цем алгебраїчної символіки.
Важливим відкриттям Ф. Вієта є також залежність між коефі­цієнтами рівнянь і його коренями (формули Вієта).
У XVII та XVIII ст. відбулася інтенсивна розробка загальної теорії рівнянь, у якій взяли участь найвидатніші вчені того часу: Р. Декарт (1596–1650), І. Ньютон (1643-1727), Ж. Дaламбер (1717–1783) та Ж. Лагранж (1736–1813). Було завершено ство­рення майже сучасної алгебраїчної символіки. Центральною на той час стала проблема знаходження формул, які подавали б корені рівнянь п'ятого і вищих степенів через коефіцієнти цих рівнянь за допомогою радикалів (можливо, й дуже «багатоповер­хових»). Доведення неможливості знайти такі формули в 1799 р. дав італійський учений П. Руффіні (1765–1822). Його доведення, проте, було не досить строгим. У 1826 р. норвезький математик Н. Абель (1802–1829), незалежно від Руффіні, строго довів цей факт.
Відповідна теорема (теорема Руффіні – Абеля) стверджує, що рівняння загального виду, степінь якого вищий за четвертий, не­можливо розв'язати в радикалах; проте ця теорема не виключає можливості розв'язання в радикалах окремих класів таких рів­нянь. Широкий клас рівнянь, які допускають розв'язання в ради­калах, вказав Абель.
Залишалося ще розв'язати питання про те, за яких умов дане рівняння окремого виду може бути розв'язане в радикалах.
Це питання було повністю розв'язане завдяки дослідженням французького математика Е. Галуа (1811–1832). Ці дослідження привели його до поняття про групу, яке відіграє сьогодні фунда­ментальну роль у всіх галузях математики та її численних засто­суваннях.
Зауважимо, що відсутність формул для розв'язування рівнянь вищих степенів не слід вважати дуже прикрою обставиною – на­віть у випадку рівнянь третього та четвертого степеня, де такі формули існують, вони дуже громіздкі і практично майже не за­стосовні. Крім того, коефіцієнти більшості рівнянь, які доводить­ся розв'язувати фізикам чи інженерам, є звичайно величинами, знайденими в результаті вимірювань, тобто наближеними, а тому й корені потрібно знати лише наближено, із заданою точністю. Це дало поштовх до розробки різних методів наближеного розв'я­зування рівнянь.
З появою електронної обчислювальної техніки(ЕОМ) роль таких методів особливо зросла, оскільки завдяки їм вдалося істотно розширити клас задач, розв'язуваних за допомогою ЕОМ.
Таким чином, центральним у теорії розв'язування рівнянь є не питання про практичну можливість відшукання коренів, а не питан­ня про їх існування. Відомо, що існують навіть квадратні рівняння з дійсними коефіцієнтами, які не мають дійсних коренів. Попов­нюючи запас чисел до сукупності всіх комплексних чисел, ми ба­чимо, що квадратні рівняння, а також рівняння третього та четвертого степеня, вже обов'язково мають корені – це випливає з існування формул для їх розв'язування.
Виникає, проте, запитання: чи не знайдеться таке рівняння п'ятого чи вищого степеня, яке не має жодного кореня навіть се­ред комплексних чисел і чи не доведеться для відшукання коренів таких рівнянь переходити від комплексних чисел до якоїсь шир­шої їх сукупності?
Відповідь на це запитання дає так звана основна теорема ал­гебри, згідно з якою кожне рівняння з довільними числовими кое­фіцієнтами, не лише дійсними, а й комплексними, має комплексні (можливо, зокрема, й дісні) корені, причому коренів цих стільки, який степінь рівняння. Цю теорему у 1799 р. довів видатний німецький математик К. Гаусс(1777–1855). За­кінчуючи короткий огляд історії розвитку теорії розв'язування рівнянь, яка є предметом пропонованої книжки, зауважимо, що ця теорія є лише складовою частиною великої, дуже розгалуженої алгебраїчної науки,  яка, образно кажучи, стала мовою сучасної математики, постійно розвивається і знаходить численні застосу­вання у квантовій механіці, у фізиці кристалів, в економіці, при конструюванні сучасних ЕОМ та інших галузях науки й вироб­ництва.



Немає коментарів:

Дописати коментар